تولید محتوای متنی سئو شده ؛ آموزش و نکات کلیدی

تولید محتوای متنی سئو شده

تولید محتوای متنی سئو شده، یکی از مهم ترین فاکتورهای بهینه سازی وب سایت و بازاریابی درونگرا به حساب می آید و انواع مختلف آن می تواند ابزاری هوشمند برای به دست آوردن مخاطب حداکثری و بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل باشد. در نوشتن یک محتوای غنی و سئو شده، باید مراحل مختلفی از جمله مخاطب شناسی، کشف سوالات مخاطب، آنالیز و بررسی رقبا، کشف کلمات کلیدی مرتبط، تعیین لحن نوشتار، طبقه بندی متن و … را انجام داده و در نهایت متنی بنویسید که مخاطب را در لابه لای سطور به بند کشیده و وی را رها نکند.

تولید محتوای متنی سئو شده، ابزاری است که به وسیله آن می توانید ضمن به دست آوردن مخاطبان واقعی و افزایش نرخ کلیک، به بهبود رتبه وب سایت خود در موتورهای جستجو، به ویژه گوگل کمک کرده و در افزایش اعتبار دامنه، اعتبار صفحات وب و … نیز موثر خواهد بود.

در ادامه با آکادمی تولید محتوا پیارینو همراه باشید تا مراحل تولید محتوای غنی مبتنی بر اصول سئو را مرور کنیم.

تولید محتوای متنی سئو شده

1. انتخاب تیتر اصلی

یکی از اصلی ترین گام هایی که باید در تولید محتوای متنی سئو شده بردارید و اتفاقا لازم است که با دقت و وسواس بسیار زیاد انجام شود، انتخاب تیتر اصلی خواهد بود. تیتر اصلی محتوای شما درست همان چیزی است که مخاطب برای جذب شدن در نگاه اول، نیاز خواهد داشت. هر آن قدر هم که محتوایی عالی نوشته باشید، در صورتی که تیتر اصلی آن به اندازه کافی جذاب نباشد، نمی توانید انتظار ورودی مناسب و نرخ کلیک بالایی برای آن صفحه را داشته باشید. از این روی پیش از انتخاب تیتر اصلی، ابتدا به اتفاقی که در مطالب مشابه رقبای شما افتاده است، بیندازید. به خوبی بررسی کنید که 10 یا 20 صفحه اول در نتایج جستجوی گوگل (بابت سرچ همان کلید واژه)، چه نوع تیترهای اصلی انتخاب کرده اند. این تیترها را مرور کرده و یک عنوان اصلی برتر و به شکلی فراگیرتر انتخاب کنید. این نخستین کلید موفقیت شما در تولید محتوا خواهد بود.

2. انتخاب تیترهای فرعی در تولید محتوای متنی سئو شده

پس از آن نوبت به انتخاب تیترهای فرعی می رسد، به هیچ وجه نباید تیترهای فرعی شما بی اساس و بدون مطالعه و بررسی انتخاب شده باشند. حتما لازم است که برای انتخاب تیترهای فرعی، جستجوی فنی انجام داده و دریابید کدام ترکیبات از کیورد اصلی یا فرعی، در نتایج جستجوی کاربران رتبه های بیشتری دارند. پس از آن می توانید فهرستی از تیترهای H2 و H3 و … داشته باشید. هر یک از این تیترها محتوا و پاراگراف یا پاراگراف های مخصوص به خود را خواهند داشت و خوب است که در یک سلسله مراتب مرتبط و در عین حال مجزا قرار بگیرند.

3. مقدمه نویسی

پس از آن که به شکل بالا معماری متن را چیده و آماده سازی اولیه را انجام دادید، نوبت به شروع نوشتن خواهد رسید. در گام اول شما باید مقدمه نویسی جذابی داشته باشید. یک مقدمه جذاب باید حاوی بخشی از اطلاعاتی باشد که قرار است در طول محتوا به مخاطب ارائه داده و سرنخ های متن را به وی بدهید. اما به یاد داشته باشید که هرگز تمام پاسخ مخاطب را در مقدمه ارائه نکنید. در این صورت معنایی برای دنبال کردن متن وجود نخواهد داشت! مقدمه شما می تواند در الگوهای مختلف دانای کل، پیش رفته یا به شکل سوالی، با به چالش کشیدن موضوعات مختلف، تصور فقدان و سایر الگوریتم ها پیش برود.

4. طبقه بندی محتوا

پس از آن به سراغ طبقه بندی محتوا رفته و برای هر یک از هدینگ ها و تیترهای تعریف شده، مطابق با آن محتوای هدفمند تولید کنید. در این بخش لازم است که نگارش شما به شکلی کاملا مناسب پیش رفته و مطابق با سرخط تیتر اصلی، محتوای آن نگارش شده و پیاده سازی گردد. دقت داشته باشید که در فرآیند طبقه بندی محتوا و نگارش محتوای هر هدینگ، نسبت به

5. نتیجه گیری در تولید محتوای متنی سئو شده

یکی از مهم ترین قسمت های هر محتوا، بخش نتیجه گیری آن است که حتما باید در آن خلاصه ای از محتوای ارائه شده آورده شود. در این بخش حتما کلید واژه را گنجانده و مخاطب را به چالش بکشید. استفاده از دعوت به عمل یا همان Call to Action در بخش نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد به کاربر برای به اشتراک گذاشتن مطلب نیز جای خود را خواهد داشت و نباید از قلم بیفتد. شما چنین چیزی خواهید نوشت: “نظر شما در این باره چیست؟” یا “پیشنهادات و ایده های خود را با ما در میان بگذارید.” همین طور: “این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید و نظر آن ها را نیز جویا شوید.”

نکات مهم

نکات مهم در خصوص تولید محتوا مبتنی بر سئو نیز به شرح زیر خواهند بود:

  • توزیع متناسب کلید واژه: اهمیت زیادی دارد که کلید واژه در متن شما به شکل متوازن توزیع شده و در هر پاراگراف به آن اشاره شده باشد. این کمک خواهد کرد تا موتور جستجوی گوگل به خوبی قادر به تشخیص کلید واژه اصلی متن بوده و بتوانید موضوع اصلی را به این شکل به کراول های گوگل، سرنخ بدهید. دقت داشته باشید که نباید به هیچ وجه در این مورد زیاده روی کرده و بیش از اندازه بهینه سازی کلید واژه داشته باشید. رعایت اعتدال و پخش منظم کیورد در صفحه محتوا، از کلیدی ترین نکات مهم تولید محتوا محسوب می شود.
  • استفاده از تصاویر مناسب: تصاویر بخش قابل ملاحظه ای از یک محتوای مبتنی بر سئو را به خود اختصاص می دهند. به یاد داشته باشید که صفحه جستجوی گوگل به هیچ وجه جای مناسبی برای جستجوی تصاویری که قرار است در محتوای خود قرار دهید، محسوب نمی شود. لازم است که حتما از تصاویر اختصاصی یا به شکلی شخصی سازی شده برای محتوای خود استفاده کنید. گاهی اوقات به دست گرفتن گوشی تلفن همراه و عکس گرفتن به وسیله آن، می تواند از باکیفیت ترین عکس های گوگل برتر باشد.
  • پرهیز از یکنواختی متن: دقت داشته باشید که متن دچار یکنواختی نشده و در هر بخش از آن، مطالب تازه ای برای ارائه داشته باشید. به این ترتیب خواننده را در بخش های مختلف متن به دنبال خود کشانده و او را وادار خواهید ساخت تا در تمامی مسیر با شما همراه بماند. اهمیت زیادی دارد که خواننده از اولین سطر محتوایی که در وب سایت بارگزاری می کنید تا انتهای متن، همراه مانده و به خواندن و دنبال کردن چیزی که ارائه کرده اید؛ مشتاق باشد.
  • پرهیز از گزافه گویی: از گزافه گویی جدا پرهیز نمایید. توضیح بدیهیات یا تکرار مطالبی که پیشتر به آن ها پرداخته اید، به هیچ روی برای مخاطب ارزش و بار معنایی در محتوا نداشته و باعث دلزدگی و کسالت وی خواهد شد.
  • اصالت محتوا: اصالت محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. اطلاعاتی که در محتوای خود ارائه می دهید باید کاملا منسوب به منابع معتبر باشد. به طور مثال اگر در خصوص خواص محصولی می نویسید یا یک بیماری را شرح می دهید، حتما باید این ارائه بر مبنای منابع علمی و معتبر باشد.
  • محتوای آسمان خراش: برای نوشتن بهترین محتوا، حتما صفحات رقیب وب سایت های دیگر را مطالعه کرده و اجتماعی برتر از آن ها را ارائه دهید. مخاطب شما باید پس از ورود به صفحه محتوا، به طور کامل مطالب مورد نیاز خود را دریافت کرده و برای دنبال کردن اطلاعات بیشتر، نیاز به خروج از این صفحه و وارد شدن به صفحات وب سایت های رقیب را نداشته باشد.
  • پاسخ به سوالات: در نهایت به خاطر داشته باشید که با یک جستجو در ابزارهای مختلف گوگل یا حتی به سادگی در نوار جستجوگر آن، سوالات پرتکرار مخاطبان را یافته و حتما به این سوالات در محتوای خود پاسخ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *