اهمیت پرسونای مخاطب در تولید محتوا

اهمیت پرسونای مخاطب در تولید محتوا

در زمینه تولید محتوا و سئو، بخش پرسونای مخاطب و آشنایی با آن از اهمیت بالایی برخوردار است. این‌که بدانیم محتوا برای چه کسی تولید می‌شود، خواننده محتوا چه کسی است و چه شخصیتی دارد به تولید محتوایی بهتر کمک می‌کند. طراحی پرسونای مخاطب، به تأثیرگذاری و فروش بیشتر کسب‌وکار کمک می‌کند و روند فروش را در مسیر مثبت قرار می‌دهد.

پرسونای مخاطب یکی از اساسی‌ترین و پر‌اهمیت‌ترین مباحث بازاریابی محتوایی کسب‌و‌کار‌های آنلاین است و به تجربه و سواد خاصی نیاز دارد تا به نتیجه مطلوب دست‌یافته شود. در ادامه این مطلب، قصد داریم به پرسونای مخاطب و نحوه طراحی آن بپردازیم.

تعریف پرسونای مخاطب

به طور خلاصه، پرسونای مخاطب به ساخت یک شخصیت یا مخاطب خیالی گفته می‌شود که الگو‌های رفتاری و ویژگی‌های شخصیتی مخاطبان ما را داشته باشد. البته تعریف دیگر پرسونای مخاطب به بخش‌بندی مخاطبان نیز گفته می‌شود زیرا، ممکن است که یک هدف نیاز به طراحی چند پرسونا داشته باشد و مخاطبان از چند گروه مختلف تشکیل شده باشند. برای مثال یک فروشگاه اینترنتی که محصولات متنوعی دارد، مخاطبان مختلفی هم دارد که نیاز است این مخاطبان بخش‌بندی شده و پرسونای آن‌ها طراحی شود.

نکته قابل‌توجه این است که بسیاری از شکست‌ها در بازاریابی محتوا، همین عدم شناخت مخاطب و طراحی نکردن پرسونای آن‌ها است. در نهایت، پرسونای مخاطب یک کاراکتر‌های خیالی از مخاطبان و مشتریان شما هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا با نیاز‌ها و خواسته‌های مشتری واقعی خود آشنا شده و برای رضایت آن تلاش کنید.

طراحی پرسونای مخاطب جهت جذب مخاطب به سایت و محتوای آن است و به بالارفتن بازدید و کلیک روی تبلیغات کمک می‌کند ولی، پرسونای مشتری یک نگاه دقیق‌تری می‌خواهد که باید مخاطب را به مشتری تبدیل کنید. پرسونای مشتری مسیر تبدیل یک مخاطب فعال به یک خریدار است و باید باتوجه‌به نیازهای دقیق از مخاطب طراحی شود تا به خرید برسد.

پرسونای مخاطب

هدف از طراحی پرسونای مخاطب

راه‌های جمع‌آوری و تحلیل پرسونای مخاطب

از اهداف طراحی پرسونای مخاطب، شناخت شخصیت، نیاز‌ها، خواسته‌ها و علایق مخاطب است. با این کار با رفتار‌های مخاطب آشنا شده و با هر عکس‌العمل آن، متوجه منظورش می‌شویم. به طور مثال، سلیقه و علایق یک خانم 20 ساله با یک خانم 40 ساله یکی نیست و باید برای هرکدام از این مخاطب‌ها محتوایی جدا نوشته شود. ساخت پرسونای مخاطب، شما را به مخاطب نزدیک‌تر کرده و باعث شناخت نیاز‌های آن می‌شود. طراحی پرسونا، به گروه تولید محتوا کمک می‌کند که بازاریابی دقیق‌تر و پر‌سود‌تری داشته باشند و از خیلی شکست‌ها در کار جلوگیری می‌شود. این کار به کسب‌و‌کار‌های اینترنتی کمک می‌کند تا مسیر شغلی خود را در راستای علایق و سلایق مخاطب پیش برده و به نتیجه مطلوب برسند.

راه‌های جمع‌آوری و تحلیل پرسونای مخاطب

به‌طورکلی برای طراحی پرسونای مخاطب، داشتن اطلاعاتی نظیر سن، موقعیت شغلی، تحصیلی، وضعیت تأهل و فرهنگ مخاطب بسیار مهم است. برای طراحی پرسونای مخاطب دو مرحله وجود دارد که مرحله اول، مرحله جمع‌آوری اطلاعات بوده و مرحله دوم، تحلیل مخاطب و اطلاعات جمع‌آوری‌شده است که در ادامه به شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازیم.

پرسش‌نامه

این شیوه که در پایان پست‌های وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد به شناخت علایق و نیاز‌های مخاطب کمک کرده و اطلاعات مفیدی به تولیدکننده‌های محتوا می‌دهد. ساخت پرسش‌نامه برای مخاطب به تعامل در شبکه‌های اجتماعی و بالارفتن بازدید آن نیز کمک می‌کند.

آزمون A/B

این آزمون به شما در بررسی محتوای انتشاریافته کمک کرده و می‌گوید که این محتوا چقدر برای مخاطب جذاب بوده است. با این شیوه می‌توانید مخاطب را بشناسید و با تغییر عنوان، تغییر لحن و تغییر نگارش محتوای باب میل مخاطب را تولید کنید.

مصاحبه

شیوه مصاحبه برای جمع‌آوری اطلاعات از مخاطب، کمی زمان‌برتر از شیوه‌های دیگر بوده ولی اطلاعات کامل‌تری از مخاطب به تولیدکننده محتوا می‌دهد.

مرحله دوم از طراحی پرسونای مخاطب، تحلیل مخاطب و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده است که در پیداکردن سلیقه مخاطب کمک کرده و باعث حرکت در مسیر درست موفقیت و پیشرفت می‌شود. در ادامه به انواع شیوه‌های تحلیل مخاطب می‌پردازیم.

تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده

تجزیه‌وتحلیل جمعیتی

تحلیل جمعیتی اطلاعات مخاطب به عواملی مثل سن، جنس، نژاد، فرهنگ، شغل، شرایط اقتصادی، تحصیلات و وضعیت تأهل بستگی دارد که همه این‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد. به طور مثال، برای یک محتوای بهداشتی که مخاطب‌های دارای سن 50 دارد، باید از محتوای بهداشتی مناسب با آن سن استفاده کرد تا بیشتر به ویژگی‌های مخاطب نزدیک باشد.

تحلیل روان‌شناختی

این نوع تحلیل به عواملی مثل نگرش‌ها، باور‌ها، عقاید و ارزش‌های مخاطب مربوط می‌شود که این ارزش‌ها شامل آزادی، صداقت، وطن‌پرستی و خیلی چیز‌ها می‌شود.

تحلیل موقعیتی

تحلیل موقعیتی به عواملی مثل چیدمان اتاق، مناسبت، انگیزه و میزان علاقه مخاطب بستگی دارد.

تحلیل چندفرهنگی

فرهنگ‌های مختلف در ارزش‌ها و الگو‌های رفتاری افراد تأثیر داشته و باید در تحلیل مخاطب در نظر گرفته شود.

مراحل تحقیق دربارة پرسونای مخاطب

  • جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مشتریان از لیدرهای فروش برای شروع تحقیق و بررسی
  • مشورت گرفتن از تیم فروش دربارة مشتریان ایده‌آل و علاقه‌هایی آنها در نوع محتوا
  • انجام مصاحبه حضوری و غیرحضوری با مشتریان ایده‌آل
  • با کمک اطلاعات جمع‌آوری‌شده، پرسش‌نامه طراحی کنید و در اختیار مشتریان قرار دهید.
  • با استفاده از گوگل آنالیتیکس، دیدن نتایج و اطلاعات مخاطب (کجا زندگی می‌کنند و چه محتوایی را دوست دارند)
  • بررسی رفتارهای و واکنش‌های مخاطب و مشتریان در شبکه‌های اجتماعی که چه زمانی بیشترین تعامل و بازدهی را دارند.
  • تحلیل محتواها و راه‌های توزیع محتواها که مناسب مخاطب هستند و به فروش و تأثیرگذاری بیشتر کمک می‌کند.
  • بررسی ترندهای بازاری که روی مخاطب تأثیر بیشتری می‌گذارند.

مزایای طراحی پرسونای مخاطب

مزایای طراحی پرسونای مخاطب

  • شناخت مخاطب و شخصیت، خواسته‌ها، ویژگی‌ها، نیاز‌ها و علایق آن
  • شناخت رفتار‌های مخاطب و آمادگی برای برخورد درست با آن
  • داشتن درک دقیق از مخاطب و موقعیت و نحوه زندگی آن
  • آشنا بودن تیم تولید محتوا با مخاطب و نوشتن دقیق و هر چه بهتر یک محتوا
  • ایجاد تمرکز بالا در تیم بازاریابی و حرکت در مسیر موفقیت
  • ایجاد احساس نزدیکی و همدلی با مخاطب که به جلب اعتماد بهتر کمک می‌کند.
  • ساخت استراتژی فروش برای کسب‌و‌کار‌های اینترنتی
  • پیش‌بینی روش‌های فروش و جلوگیری از شکست در موقعیت شغلی و بازاریابی
  • آشنا شدن با انواع مخاطب‌ها و بررسی آن‌ها که به پیداکردن راه‌های تأثیرگذاری بیشتر روی مخاطب کمک می‌کند.
  • پیش‌بینی برای کمپین‌ها و نظرسنجی‌ها از مخاطبان
  • کمک به افزایش و رشد فروش و جلوگیری از ضرر و زیان در بازاریانی
  • قراردادن تیم محتوا در موقعیت‌های سخت پیش‌فرض و آمادگی برای مقابله با آن‌ها

در آخر

در همه کسب‌وکار‌های آنلاین، ترسیم پرسونای مخاطب بسیار اهمیت بالایی دارد و تعامل درست با مخاطب می‌شود. تا زمانی که ندانیم مخاطب از ما چه چیزی می‌خواهد، نمی‌توانیم نیاز او را برآورده کنیم. در نهایت نیز باید بدانید که طراحی یک پرسونای مخاطب برای همیشه نبوده و در طول زمان باید آپدیت شود و باتوجه‌به نیازهای متغیر مخاطب تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *