داستان سرایی در بازاریابی محتوا

داستان سرایی در بازاریابی محتوا

یکی از مهم‌ترین اصولی که یک کارشناس تولید محتوا در بازاریابی باید رعایت کند، استفاده از داستان سرایی برای بیان محتوای خود است. امروزه در فضای مجازی، جلب توجه افراد مختلف به یک محتوا امری تخصصی شمرده می‌شود که نیازمند خلاقیت، علاقه و دانستن قوانین و چهارچوب داستان سرایی در زمینه‌های مختلف است.

با یک داستان سرایی درست و موفق در بازاریابی، احساسات مخاطب را درگیر کرده و باعث اثر بخشی چند برابر آن محتوا و همچنین ماندگاری آن در ذهن مخاطب می‌شوید. دلیل این تاثیرگذاری این است که همه‌ی انسان‌ها از زمان کودکی، با شنیدن داستان‌های متفاوت با موضوعات مختلف روبه‌رو شده و در تمام طول زندگی ممکن است با داستان‌های واقعی یا غیرواقعی زیادی در زمینه‌های مختلف برخورد کنند.

در ادامه‌ی این مطلب به تأثیرات داستان سرایی در کیفیت بازاریابی محتوا و همچنین ذکر قواعد و شیوه‌ی بیان درست آن می‌پردازیم.

تعریف داستان سرایی و اهمیت آن در تولید محتوای بازاریابی

برای تعریف داستان سرایی یک جمله‌ی ساده و کوتاه کفایت می‌کند: قصه‌ی خود را تعریف کنید! با داستان سرایی در تولید محتوا و ایجاد ارتباط عاطفی بین خود و مخاطب، هم‌زمان می‌توانید اطلاعات لازم را به مخاطب خود بدهید و در عین حال اعتماد او را جلب کنید. هر محتوایی با هر موضوع و هر نوعی که باشد، قابلیت داستان سرایی را دارد و به عنوان یک شیوه‌ی ارتباط برقرار کردن جهانی شناخته می‌شود.

در بازاریابی محتوا از زمان‌های بسیار دور و قبل از پیدایش فضای مجازی و اینترنت و… شیوه‌ی داستان سرایی امری رایج بوده که باعث ایجاد اشتیاق و علاقه در مخاطبین می‌شود. همچنین استفاده از داستان سرایی در یک محتوا باعث فهم آسان و سریع آن برای مخاطب، مخصوصاً برای موضوعات پیچیده می‌شود. به طور کلی از اهمیت‌های داستان سرایی در تولید محتوای متنی بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد حس انگیزه‌بخشی در مخاطب
  • ماندگاری طولانی مدت موضوع محتوا در ذهن مخاطب
  • زبانی جهانی بین همه‌ی مردم برای درک یک محتوا

یک داستان سرایی خوب باید احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

روش داستان سرایی در بازاریابی محتوا

برای یک داستان سرایی حرفه‌ای، باید محتوای خود را در یک چهارچوب اصولی تولید کنید. به گونه‌ای که داستانی که بیان می‌کنید دارای مقدمه برای آشنا شدن با فضای داستان، میانه برای بررسی موضوع مورد نظر و پایانی مناسب برای جمع‌بندی و نتیجه‌گیری باشد. در این حین لازم است حتماً به چند سؤال کلی زیر پاسخ داده شود:

  • چرا این محتوا تولید می‌شود؟
  • چگونه این محتوا به مخاطب خود کمک می‌کند؟
  • چه چیزی به مخاطب پیشنهاد می‌شود؟

بعد از رعایت این چهارچوب، لازم است عناصر ثابت داستان سرایی را شناخته و از آن‌ها در روایت خود استفاده کنید. در ادامه مطلب به معرفی این عناصر مهم می‌پردازیم.

شخصیت یا کارکتر داستان

برای داشتن داستانی تأثیرگذار لازم است در مرحله‌ی اول برای کاراکتر اصلی خود، بر اساس نیاز و احساسات مخاطب، یک شخصیت پردازی درست انجام دهید. اولین عاملی که باعث ایجاد حس صمیمیت و تأثیرگذاری در مخاطب می‌شود، کاراکتر اصلی داستان است. بنابراین شخصیت پردازی داستان باید به گونه‌ای باشد که مخاطب با علاقه داستان را دنبال کرده و حین خواندن محتوا، خود را جای شخصیت اصلی داستان گذاشته و شما را به رسیدن هدف خود نزدیک کند.

بیان مسئله یا ایجاد کشمکش در داستان

استفاده از تصاویر و جلوه‌های بصری برای بهبود داستان سرایی

بعد از یک شخصیت پردازی درست، لازم است با توجه به موضوع محتوا و نیاز مخاطب یک مسئله‌ی مهم را مطرح کرده و به کامل‌ترین شکل آن را بررسی کنید. زمانی که بحث بازاریابی محتوا به همراه داستان سرایی به میان می‌آید در واقع قرار است یک موضوع مهم را به مخاطب خود در قالب داستان آموزش داده و روند اعتماد سازی را سریع‌تر کنیم که تنها با ایجاد یک مسئله این امر میسر می‌شود. در این بخش از داستان قرار است تمام مشکلات احتمالی و سؤالات مختلف مخاطب پاسخ داده شده و نحوه‌ی برخورد کاراکترها با آن‌ها بررسی شود.

 

پایان‌بندی یا نتیجه‌گیری در داستان

در نهایت بعد از بیان مسائل احتمالی و بررسی آن‌ها، مخاطب منتظر یک راه حل مطمئن است که باید در این بخش به بیان تمام آن‌ها با ذکر جزئیات پرداخته شود. در واقع با یک پایان مناسب برای یک محتوا، می‌توانید مخاطب خود را به داشتن یک محصول یا خدمات خاص تشویق کنید. به عبارت بهتر، پایان‌بندی یک داستان قرار است مخاطب را از سردرگمی درآورده و یک راه مطمئن پیش پای او بگذارد.

چند تکنیک کاربردی در داستان سرایی

چند تکنیک کاربردی در داستان سرایی

یک داستان سرایی درست باید به گونه‌ای باشد که مخاطب بعد از خواندن آن به فکر فرو رفته و سپس وارد عمل شود. بعد از رعایت تمام قوانین و اصول یک داستان سرایی حرفه‌ای، نکات مهم دیگری نیز وجود دارند که تجربه ثابت کرده رعایت آن‌ها در کیفیت و تأثیرگذاری بازاریابی محتوا مؤثر است. در ادامه‌ی این متن به بررسی این نکات کاربردی و تکنیکی می‌پردازیم:

شخصی سازی کردن داستان خود

فضای مجازی پر شده از داستان‌های تکراری مشابه با هدف‌های متفاوت که تأثیر خاصی روی مخاطبی که گوشش از تکرار این روایت‌ها پر شده است ندارد. بنابراین خیلی مهم است که برای بازاریابی محتوا، داستان خود را به شکلی جدید بیان کنید؛ به گونه‌ای که شخصیت اصلی مشکلات و دغدغه‌هایی مشابه مخاطبین محتوا داشته و تمام سؤالات آن‌ها را پاسخ داده و در حین داستان مخاطب را جذب خود کند.

 

صراحت و سادگی در بیان

استفاده از کلمات سخت و کمتر شنیده شده در داستان، بیان اصطلاحات خیلی حرفه‌ای و مواردی مشابه، باعث می‌شود تا مخاطب از هدف اصلی تولید محتوا دور شده و حتی در بعضی مواقع با خستگی مطالعه را رها کند. بنابراین لازم است تا با آسان‌ترین روش و ساده‌ترین ادبیات، مفهوم مورد نظر را به مخاطب انتقال داده و او را برای یک نتیجه‌گیری و تصمیم درست آماده کنید.

تأثیرگذاری در احساسات و عواطف مخاطب

حتماً برایتان پیش آمده و حساس‌ترین لحظات زندگی‌تان را حتی در روزهای خیلی دور به خوبی به خاطر دارید. بنابراین درگیر شدن احساسات افراد باعث قوی شدن حافظه می‌شود. به همین دلیل برای اینکه محتوای مورد نظر در ذهن مخاطب بماند، لازم است احساسات و عواطف مثبت او را با موارد مثل خنداندن، گریاندن، هیجان زده کردن و… با خود همراه کنید.

استفاده از تصاویر و جلوه‌های بصری

بیان مسئله یا ایجاد کشمکش در داستان

حافظه‌ی تصویری افراد در خیلی از مواقع قوی‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کند. بنابراین استفاده از عکس‌های جذاب و باکیفیت، ویدئوهای کاربردی و… در محتوای خود و تولید محتوای تصویری و ویدئویی باعث می‌شود تا مضمون داستان در ذهن او ماندگار شده و همچنین از خسته‌کننده بودن محتوا بکاهد. مخصوصاً برای محتواهایی که طولانی‌تر بوده استفاده از تصاویر مختلف بسیار کاربردی خواهد بود، زیرا ممکن است مخاطب را تحریک به خواندن دقیق‌تر داستان کرده و جذابیت محتوا را چند برابر کند.

اهمیت استفاده از عکس در تأثیرگذاری محتوا

در آخر

امروزه بازاریابی تولید محتوا و داستان سرایی در آن، جزو امور بسیار مهم و تأثیرگذار در مشاغل و حرفه‌های گوناگون است. داستان سرایی که هنری تخصصی و نیازمند خلاقیت و علاقه است، اصول و قواعد خاص خود را دارد که سعی کردیم در این مطلب به بیان آن‌ها بپردازیم. اما بعد از آگاهی از تمام این موارد، چیزی که بیشتر از همه برای شروع داستان نویسی نیاز است، تمرین و تکرار است. بنابراین موضوع مورد نظر را انتخاب کرده بی‌وقفه با رعایت موارد ذکر شده، شروع به نوشتن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *